27 آذر 1398این سمینار روز سهشنبه مورخ 25 آذر ماه 1398 ساعت 8 صبح با حضور دکتر همامالدین جوادزاده ، دکتر عبدالرسول خسروی و دکتر رضا بصیریان جهرمی ویژه دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی برگزار گردید. مدیر مرکز رشد زیست فناوری دریایی خلیج ، دکتر همامالدین جواد زاده سمینار را چنین آغاز کرد: اولین سوالی که در ذهن افراد مشغول در رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی وجود دارد این است که ما میخواهیم در آینده چه کاری را انجام دهیم؟ آینده به چه شکل است؟ آیا آن چیزی که در ذهن ما به وجود میآید آینده است؟ وقتی ما به آینده فکر میکنیم چه چیزی در ذهن ما حاصل میشود؟ اگر چه چنین سوالاتی به ظاهر ساده اند ولی تفکر برانگیزند طوری که ذهن مخاطبان خود را در فکر فرو میبرد.ایشان افزود آینده ای که ما به آن فکر میکنیم در واقع گذشتهی ماست.مغز به چیزی که تجربه نکرده دسترسی ندارد و متکی به تجربیات قبل خود است.هیچ آینده ای ، آیندهی قطعی نیست و نشآت گرفته از گذشته است.مغز ما وقتی میخواهد آینده ای را تصور کند از روی گذشته تصور میکند مثلا وقتی به ما گفته میشود که پاریس را تصور کنید تصور ما در واقع با چیزی که واقعیت دارد متفاوت است و این تصور ها برگرفته از فیلم هایی است که قبلا دیدهایم.ایشان با زبانی ساده گفت:در مغز ما یک کشو وجود دارد که گذشتهی خود را در آن ریختهایم.وی در ادامه افزود: دانشگاه نسل سوم چیست؟ نقش دانشجو در این دانشگاه چیست؟ چگونه ما میتوانیم در دانشگاه نسل سوم فارغالتحصیلی باشیم که با بقیه متفاوت باشد؟ ما اگر بتوانیم در رشته خودمان خویشتن فرما شویم جزء بهترین کسانی خواهیم بود که در حوزهی تولید محتوا وارد میشود و لازمهی این کار این است که به نحو دیگری به مسائل نگاه کنیم.وی در ادامه از دانشجویان پرسید:دانشگاه نسل سوم چه نوع دانشگاهی است؟یا به عبارتی دانشگاه نسل سوم چه دانشگاهی است؟ در جواب به ایشان گفته شد که دانشگاه نسل اول آموزش محور ، دانشگاه نسل دوم پژوهش محور و دانشگاه نسل سوم کارآفرین است.دانشگاه نسل اول دانشگاهی است که آموزش در آن محوریت دارد.انسان همواره به دنبال این بوده که آموزش خود را افزایش دهد در نتیجه پژوهش به عنوان موتور محرکه دومی که در دانشگاه وجود داشت مورد محوریت قرار گرفت.دانشگاه نسل دوم با هدف توسعه دانش شکل گرفت.امروزه معلم به عنوان تسهیلگر آموزشی شناخته میشود.نظام آموزشی کشور ما چیزی بین نسل اول و دوم است.دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین به دنبال پدیدآوردن ارزش از دانش است.آن چیزی که در دانشگاه نسل سوم باعث میشود ارزش آفرین باشد میان رشتهای بودن آن است.دکتر جوادزاده همچنین از کتاب پزشکی ژرف ترجمه شده توسط پرفسور نبی پور چنین گفت:امروزه خیلی چیزها در دنیای تکنولوژی پیشرفت کرده در حالی که سلامت عقب مانده است.وی در ادامه از دانشجویان پرسید:اولین بار تئوری دانشگاه نسل پنجم در کجا مطرح شد(گردید)؟در جواب دانشجویان دانشگاه های معتبر خارجی نظیر آکسفورد و MIT را مثال زدند در حالی که پاسخ جالب اینجا بود که این تئوری اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح گردید دکتر بصیریان در رابطه با کارآفرینی گفت:فردی کارآفرین خواهد شد که مخاطرهپذیر یا ریسکپذیر باشد چرا که کارآفرینان واقعی کسانی هستند که ریسکپذیری بالایی دارند وی در ادامه افزود ما در دوره 4 ساله دانشگاه خود یا شرکت در سمینارهای 2 ساعته کارآفرین نمیشویم چون نگاه ما به زندگی متفاوت است و کسی که کارآفرین نیست به دنبال این است که در جایی دولتی یا خصوصی مشغول به کار شود و حقوق ثابتی داشته باشد که بتواند بر اساس آن امور زندگی خود را اداره کند. دکتر جوادزاده در رابطه با ریسکپذیری این چنین اشاره کرد: ما در زندگی با دو قلمرو روبهرو میشویم،یکی قلمرو شناخته شده و دیگری قلمرو ناشناخته ها.ریسکپذیری باعث میشود که ما پا به قلمروهای ناشناخته بگذاریم.
تاریخ بروز رسانی: 28 آذر 1398