اساسنامه کانون کتابداری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

1392/2/7 0:0

بسمه تعالی

اساسنامه انجمن علمی دانشجويي كتابداري و اطلاع­ رساني  پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

فصل اول: کلیات

ماده1 . اين انجمن با نام انجمن علمی دانشجويي كتابداري و اطلاع­ رساني دانشگاه علوم پزشكي بوشهر تشكيل مي­شود و تغيير نام آن بايد با تصويب هیات موسس، شورای مرکزی انجمن و با رايگيري مستقيم اعضاي مجمع عمومي صورت پذيرد و به تایید مسولان مربوطه در دانشگاه برسد. در اين اساسنامه به اختصار انجمن ناميده می‌شود.

ماده 2 . انجمن علمی دانشجويي كتابداري و اطلاع­ رساني  پزشکی  دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشكيل می­شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است .

ماده 3. آرم و نشان انجمن: براي آرم و نشان انجمن در اولين فرصت تصميم­ گيري خواهد شد و نتيجه­ ي آن بايد به تصويب هيات موسس و شورای مرکزی انجمن برسد و پس از تائید شورای نظارت دانشگاه  به اطلاع همه­ي اعضا رسانده شود.

ماده 4.

 اصول کلی حاکم بر انجمن که همه اعضای انجمن موظف به رعایت آنها می­باشند:

بند1: اعتقاد و التزام عملی به اسلام و دستورات آن

بند2: اعتقاد و التزام به اصل ولایت مطلقه فقیه

بند3: اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

بند4: اعتقاد و التزام به رعایت اخلاق اسلامی وحفظ ارزش‌های موجود در روابط اسلامی مانند صداقت بردباری، ایثار، وفای به عهد، تعاون، رازداری، و...

بند5: اعتقاد و التزام به رعایت اصل شورا و مشورت در تصمیم ­گیری بر طبق حدود و موازین شرعی جهت اجتناب از خودمحوری

بند6: ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با توجه به مراتب آن

بند7: تلاش در جهت حفظ یکپارچگی و وحدت تشکیلاتی در عین احترام به کثرت آرا و عقاید

بند8: رعایت نظم و انجام مدبرانه و صادقانه­ی وظیفه و مسولیتی که واگذار شده است

بند9: التزام به اجرای تصمیمات انجمن

ماده 5..  هیات موسس انجمن :

هیات موسس وظیفه تدوین اساسنامه اولیه و اخذ موافقت مسئولان دانشگاه براي تشكيل و فعاليت اين انجمن در دانشگاه و برگزاری اولین مجمع عمومی جهت انتخاب شورای مرکزی انجمن را عهده­دار می­باشد. علاوه بر این در طول فعالیت های انجمن، وظیفه حل اختلافات بین اعضای شورای مرکزی انجمن را عهده­ دار می­باشد. هیات موسس عبارت‌اند از:

1.       مطهره جمشیدی

2.       زهرا صفری نژاد

3.       لیلا بوستانیان

4.       امید پولادی

5.       عنایت شهبازی نژاد

ماده 6. در صورت انحلال انجمن، فعالیت انجمن مطابق با تصمیم شورای مرکزی انجمن و هیات موسس انجمن صورت می­گیرد.


ماده 7 .  دفتر و دبیرخانه ­ي انجمن در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بوشهر خواهد بود.

 ماده 8. اهداف و وظايف انجمن عبارت‌اند از:

8_1. پیشبرد و ارتقای سطح علمی دانشجویان رشته­ ی کتابداری

8_2. ترغیب و تشویق پژوهشگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیت­ های  علمی، پژوهشی و آموزشی، بهداشتی و درمانی دانشگاه

8_3. شناساندن اهمیت حرفه­ ی کتابداری و اعتلای جایگاه کتابداران در سطح جامعه

8_4. تشويق دانشجویان جدیدالورود و بالا بردن انگیزه­ی آنها در زمینه کتابداری و اطلاع ­رسانی

8_5. تجلیل از دانشجویان محقق و پژوهشگر و همچنین دانشجویان نمونه حوزه­ ی کتابداری و اطلاع­ رسانی

8_6. ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی جهت به روز رسانی اطلاعات دانشجویان

8_7. انتشار کتب و نشریات علمی و پژوهشی در حوزه­ی کتابداری و اطلاع­ رسانی و ایجاد بولتن­ های تبلیغاتی وخبررسانی در دانشکده­ های مختلف دانشگاه

8_8. شناسایی و معرفی فرصت­ های شغلی به دانشجویان

8_9. برگزاری سمینارها ، گردهمآیی­ ها ، بازدید­های علمی- فرهنگی و برپایی نمایشگاه و انجام فعالیت­های پژوهشی و ترجمه

8_10. ایجاد ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل نظر بین محققان و متخصصان و سایر کارشناسانی که به نحوی با انجمن ارتباط دارند.

8_11. جلب حمایت نهادهای مرتبط با انجمن برای انجام فعالیت­های علمی ­_ پژوهشی

8_12. زمینه ­سازی جهت رشد و توسعه­ ی پژوهش های علمی _ دانشجویی

8_13. تلاش در جهت اعتلای دانش کتابداری و اطلاع­رسانی در سطح استان و کشور

8_14. ایجاد بستر مناسب برای ارتباط ، همکاری ، رقابت و توسعه­ی فعالیت­های حرفه­ ای در جهت خدمت­رسانی مطلوب به  مراجعه کنندگان و استفاده از تجربیات یکدیگر و در نتیجه جلوگیری از تکرار خطاهای قابل پیشگیری

8_15. آشنایی دانشجویان  با یکدیگر و گسترش دامنه­ی ارتباطات علمی ، فرهنگی و کاری

8_16. تقویت ارتباط با گروه­های آموزشی کتابداری و اطلاع­ رسانی سایر دانشگاه­ ها از طریق جلسه ، نشست ، خبرنامه و..... جهت جلب همکاری بیشتر آنها

8_17. تدوین برنامه علمی ماهانه ،نیم­­ساله و یک ساله جهت تدوین یک خط مشی مدون و پیگیری آن

8_18. برقراری رابطه­ی فعال با کتابخانه مرکزی و دیگر کتابخانه­ ها

8_19. برگزاری جلسات توجیهی برای  جذب همکاری دانشجویان

8_20. عضویت در انجمن کتابداری ایران و گروه بحث و وب­سايت­ های مرتبط

8_21. دریافت پیشنهادهای دانشجویان از طریق کانال ارتباطی انجمن و ارائه آن به انجمن علمی کتابداری

8_22. اختصاص اتاقی به انجمن برای برگزاری جلسات و سایر فعالیت­ها

8_23. کسب اعتماد دانشجویان و در نتیجه­ی این اعتماد و دلگرمی ، جلب همکاری و مشارکت سازنده­ی آنها (کسب این اعتماد از طریق رسیدگی به مشکلات پژوهشی دانشجویان و خواسته های آنها امکان­پذیر می­باشد.)

 

فصل دوم: عضویت

ماده 9 . عضویت در انجمن به قرار ذیل خواهد بود :

1. عضويت دانشجويي(پیوسته)        2.عضويت وابسته     3. عضويت افتخاري     4. اعضاي حقوقي

9-1. عضویت دانشجویی(پیوسته) :

  کلیه دانشجویان تمامی مقاطع رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه می‌توانند به عضویت پيوسته انجمن در آیند . تنها این افراد دارای حق رای می‌باشند.

9-2 . عضویت وابسته :

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می‌توانند به عضویت وابسته انجمن در آیند :

9-2-1.  اعضای هیات موسس انجمن

9-2-2. کلیه افرادی که دارای  مدرک کارشناسی ارشد در رشته کتابداری و اطلاع­رسانی با گرایش­های وابسته می­باشند ولی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمی‌باشند.

9-2-3. کلیه افرادی که دارای مدرک کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی با گرایش های وابسته باشند ولی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمی‌باشند.

9-2-4. دارندگان مدرک کاردانی کتابداری و اطلاع رسانی که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نمی‌باشند.

9-2-5. دارندگان مدارک کاردانی و کارشناسی در سایر رشته‌ها با 3 سال سابقه کار در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی

9-2-7 – افرادی با مدارک تحصیلی پایین­تر از کاردانی با حداقل 5 سال سابقه کار در امر کتابداری و اطلاع­رسانی

9-3 . عضویت افتخاری :

شخصیت‌های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه اهداف و فعالیت­های انجمن دارای اهمیت ویژه باشد ، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک­های موثر و ارزنده­ای نموده باشند ، با تشخیص شورای مرکزی انجمن می­توانند به عضویت افتخاری انجمن درآیند .

9-4. اعضای حقوقی :

سازمان‌هایی که در زمینه­های علمی و پژوهشی مربوطه فعالیت دارند می­توانند به عضویت انجمن در­آیند . این سازمان‌ها و موسسات عضو وابسته محسوب خواهند شد .

تبصره 1 : اعضای وابسته­ای که پژوهش و خدمات قابل توجهی را ارائه داده باشند­، با تصویب شورای مرکزی انجمن می­توانند به عضویت پیوسته انجمن در­آیند .

تبصره 2 : در انتخابات انجمن فقط اعضاي "اعضاي پيوسته" حق راي خواهند داشت و اعضاي وابسته، اعضاي افتخاري و اعضاي حقوقي حق راي در انتخابات را نخواهند داشت.

ماده 10 . هر یک از اعضا سالانه مبلغی را به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد .

++++در مورد ميزان حق عضويت بعدا تصميم­گيري خواهد شد که میزان حق عضویت باید به تایید شورای مرکزی انجمن و همچنین هیات موسس برسد. در حال حاضر عضویت به صورت رايگان می‌باشد++++

ماده11 . عضویت در انجمن در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد :

11-1 . استعفای کتبی

11-2 . عدم پرداخت حق عضویت سالانه

11-3. با تصویب شورای مرکزی انجمن اعضای فاقد صلاحیت در انجمن از ادامه همکاری با انجمن محروم می‌شوند.

تبصره 1: شرایط عضویت با توجه به نظریات مجمع عمومی و شورای مرکزی  قابل تغییر می‌باشد .

تبصره 2 : تایید خاتمه عضویت با شورای مرکزی است. .

فصل سوم : ارکان انجمن

ماده 12. ارکان انجمن عبارت‌اند از :

الف: مجمع عمومی           ب : شورای مرکزی انجمن                 ج : بازرسان

ماده 13 . مجمع عمومی :

این مجمع، متشکل از کلیه اعضای انجمن اعم از اعضاي " دانشجويي (پیوسته) " ، "اعضاي وابسته" ، "اعضاي افتخاري " و "اعضاي حقوقي"  است ، که سالیانه یک بار با عنوان " نشست سالانه مجمع عمومی " و نیز در ضرورت­های پیش آمده در قالب " مجمع عمومی فوق العاده " ، با هماهنگی و اعلام قبلی اعضاء تشکیل خواهد شد .

تبصره: براي راي­گيري فقط اعضاي " دانشجويي (پيوسته) " حق راي خواهند داشت.

 ماده 14. وظایف مجمع عمومی :

14-1. دریافت و استماع گزارش سالیانه شورای مرکزی انجمن

14-2 . بررسي برنامه و بودجه ارائه شده توسط شورای مرکزی انجمن و اظهار نظر درباره بودجه سالانه

14-3 . انتخاب اعضاي شورای مرکزی انجمن (هر سال يكبار)

14-4 . انتخاب بازرسان (هر سال، يك بار و همزمان با انتخاب شورای مرکزی انجمن)

14-5. تصويب تغییرات در مفاد اساسنامه

14-6. بررسی و تصویب انحلال انجمن

14-7. عزل شورای مرکزی انجمن

ماده 15. مجمع عمومی فوق العاده : مجمع عمومی فوق العاده در موارد ضروری با دعوت شورای مرکزی انجمن یا بازرسان و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضاء تشکیل می‌شود .

تبصره 1 . دعوت از اعضاي پيوسته و وابسته براي تشكيل مجمع عمومي فوق العاده به صورت كتبي و انتشار آگهي و اطلاعيه در دانشگاه و همچنين دعوتنامه براي اعضايي كه در دانشگاه حضور ندارند(مانند اعضاي وابسته و افتخاري و حقوقي) به گونه­اي كه حداقل 10 روز قبل از تشكيل، خبر آن به اطلاع اعضا رسانده شود.

تبصره 2 . يك سوم اعضاي پيوسته و وابسته در صورتي می‌توانند مستقيما اقدام به دعوت مجمع عمومي فوق­العاده نمايند كه شورای مرکزی انجمن و نيز بازرسان انجمن به تقاضاي ايشان پاسخ منفي داده باشند. در چنين حالتي آنها بايد در آگهي دعوت عمومي، به عدم اجابت درخواست خود توسط شورای مرکزی انجمن و بازرسان، اشاره كنند.

تبصره 3 . در صورت محقق شدن تبصره  پيشين دستور جلسه منحصرا موضوعي اختصاصي خواهد بود كه در تقاضانامه قيد شده است و هيئت رئيسه جلسه از بين اعضاي حاضر، انتخاب خواهند شد.

 

ماده 16 . شورای مرکزی انجمن :

 16-1.  هر كدام از دانشجويان رشته كتابداري و اطلاع رساني كه در خود توانايي شركت و فعاليت در شورای مرکزی انجمن را می‌بیند می‌تواند كانديداي انتخابات شورای مرکزی انجمن شود.

16-2. شورای مرکزی انجمن متشکل از پنج عضو اصلی و دو عضو علی­البدل می­باشد که طی انتخابات توسط اعضای پیوسته (دانشجویی) انجمن انتخاب می‌شوند.

16-3 .اعضای اصلی شورای مرکزی انجمن، پنج نفر اولی هستند که بيشترين آرا را در بين كانديداها در انتخابات كسب كرده­اند .

16-4. دو عضو علي البدل شورای مرکزی انجمن نفرات ششم و هفتم انتخابات می­باشند.

16-5. شورای مرکزی انجمن حداکثر تا 15 روز پس از انتخاب شدن، تشکیل جلسه داده و با رای کتبی از بین خود یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب خواهند کرد .

16-6 . کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای خزانه دار و دبیر انجمن دارای ارزش و تعهد خواهد بود.

16-7 . برای رسمیت یافتن جلسات شورای مرکزی انجمن ، حضور حداقل دو سوم اعضاء ضروری است و مصوبات آن نیز با رأی مثبت اکثریت همین تعداد معتبر و لازم­الاجرا خواهد بود .

16-8 . کلیه مصوبات شورای مرکزی انجمن ، ثبت و پس از امضاء در دفتر صورت­جلسات شورای مرکزی انجمن نگهداری می­شود.

16-9 . شرکت اعضای شورای مرکزی انجمن در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء بدون عذر موجه به تشخیص شورای مرکزی انجمن تا سه جلسه متوالی یا پنچ جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود .

16-10 . در صورت استعفا ، بر کناری یا فوت هر یک از اعضای اصلي شورای مرکزی انجمن ، اعضای علی البدل برای مدت باقیمانده دوره ، جانشین او در شورای مرکزی انجمن خواهد شد .

 ماده 17. وظایف شورای مرکزی انجمن :

 شورای مرکزی انجمن نماینده قانونی انجمن می­باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است :

17-1 . سياست­گذاري و برنامه­ريزي مناسب جهت پيشبرد انجمن در مسير اهداف تعيين شده.

17-2 . ايجاد شرايط لازم و فراهم­آوري بستر مناسب براي جذب نيروهاي مستعد براي عضويت در انجمن

17-3. تشكيل و انحلال کمیته­ها بر حسب ضرورت

17-4 . نظارت بر نحوه تشكيل و فعاليت كميته­ها

17-5 . انتخاب مسوول و اعضای هر کدام از کمیته­ها

17-6 . تدوين آيين­نامه­هاي مناسب، جهت فعاليت كميته­هاي مختلف انجمن

17-7 . نظارت بر حسن اجراي مصوبات مجامع عمومی

17-8 . برنامه­ريزي جهت تشكيل مجمع عمومي و تنظيم برنامه­هاي آن

17-9 . انتخاب دبير انجمن از ميان اعضاي شورای مرکزی  با راي­گيري

17-10. رسيدگی و تائيد درخواست­های عضويت

17-11. جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اين اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومی است، شورای مرکزی انجمن کليه اختيارات لازم برای اداره امور را مشروط بر رعايت حدود اهداف انجمن دارا می‌باشد.


 ماده 18. وظايف اعضاي شورای مرکزی انجمن:

 وظایف اعضای شورای مرکزی انجمن  به شرح ذیل می‌باشد:

18-1. دبیر انجمن: دبیر انجمن در اولين جلسه هيئت مديره با راي مخفي اكثريت اعضا انتخاب شده، وظايف زير را عهده­دار خواهد بود:

18-1-1. اطلاع مصوبات، برنامه­ها، گزارش فعالیت­ها و وضعیت مالی انجمن به اعضای انجمن و مجمع عمومي

18-1-2. برنامه­ریزی جلسات و نظارت بر تشكيل جلسات

18-1-3.  نظارت بر جمع­آوري و بایگانی اطلاعات و فعالیت­های انجمن برای ارائه در مواقع نياز

18-1-4. برقراري ارتباط بين كميته­های مختلف انجمن 

18-1-5. انجام مکاتبات رسمی با مسوولین، کمیته­ها و انجمن­ها در دانشگاه و همچنین با دیگر کمیته­ها و انجمن­ها در سطح کشور

18-2 . نايب(قائم مقام) دبیر انجمن: نايب (قائم مقام) نيز با راي مخفي اكثريت اعضاي هيئت مديره انتخاب شده، ‌در غياب دبیر، عهده دار كليه وظايف و اختيارات دبیر انجمن خواهد بود و در بقيه موارد، وي يكي از اعضاي شورای مرکزی خواهد بود.

18-3.  خزانه­دار: وي با راي مخفي اكثريت اعضاي شورای مرکزی انجمن انتخاب شده مكلف به انجام وظايف زير خواهد بود:

18-3-1. افتتاح حساب در يكي از بانك­هاي معتبر استان به نام انجمن كه حق برداشت آن از طريق امضاي خزانه دار و دبیر انجمن (و در غياب دبیر انجمن با امضاي نايب دبیر) امکان­پذیر خواهد بود.[این مورد برای ملحق شدن به انجمن کتابداری ایران و تشکیل شاخه استان بوشهر الزامی است و در حال حاضر الزام ندارد]

18-3-2. نظارت بر فعالیت‌های مالي انجمن و ارائه گزارش­هاي لازم

18-3-3. تلاش در جهت تقويت بنيه مالي و استقلال مادي انجمن

ماده 19 . بازرسان انجمن: بازرسان انجمن، دو نفر عضو ثابت و يك نفر علي­البدل خواهند بود كه همزمان با انتخاب شورای مرکزی، براي مدت یک سال انتخاب خواهند شد و وظايف اين افراد عبارت است از:

19-1. نظارت بر حسن اجراي امور و رسيدگي به مسائل مالي و اعلام نظر درباره گزارش­هاي شورای مرکزی و دبیر انجمن

19-2. در صورت لزوم ارائه گزارش از موارد اجراي امور به دبیر انجمن، بدون دخالت مستقيم در امور اجرايي

19-3. درخواست تشكيل مجمع عمومي فوق­العاده در صورت لزوم

19-4. تهيه گزارش­هاي بازرسي برای ارائه در مجمع عمومی

19-5. بررسی و پیگیری شکایات مربوطه در مورد عدم اجرای صحیح مفاد اساسنامه و تخطی از قوانین و مقررات توسط هرکدام از اعضای شورای مرکزی

19-6. بررسی و حل مشکلات و اختلافاتی در بین اعضای شورای مرکزی که در خود شورای مرکزی برطرف نشده باشند(با کمک هیات موسس انجمن).

تبصره 1: بازرسان مي­توانند در جلسات شورای مرکزی، بدون حق راي، شركت كنند و شورای مرکزی حق ممانعت از حضور آنان در اين جلسات را ندارند.

تبصره 2: بازرسان در جريان بازرسي حق بازبيني كليه اسناد و مدارك و دسترسي به هر گونه سند را در انجمن خواهند داشت و هيچ يك از اعضاي شورای مرکزی در اين مورد، حق ممانعت و يا اتلاف وقت را نخواهند داشت.

فصل چهارم : کمیته‌ها

ماده 20. انجمن می‌تواند متناسب با اهداف و فعالیت‌های ذكر شده، كميته هاي مختلفي را تشكيل دهد بر اين اساس، انجمن كميته­هاي زير را معرفي می‌کند:

20_ 1.  کميته آموزش و انتشارات :

20_ 2. كميته پژوهش و تحقيقات

20_ 3.  کميته روابط عمومي و اطلاع رساني:

20_ 4. کمیته‌ی وبلاگ و  وب سايت

20_ 5.  کميته همایش‌ها، اردوها ، بازدیدها و گردهمایی‌ها

 

 

20_1. کميته آموزش  و انتشارات:

این کمیته دارای دو زیرگروه اصلی می‌باشد: 1) زیرگروه آموزش                      2) زیرگروه انتشارات

این دو زیرگروه به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند و مسول این کمیته می­تواند برای مدیریت هر کدام از این زیرگروه­ها یک نفر را انتخاب کند.

20-1-1. زیرگروه آموزش

وظايف این زیرگروه عبارت‌اند از :

 

1 . برنامه­ريزي و تلاش در جهت ارتقا سطح علمي و سواد اطلاعاتي اعضاي انجمن با تاکيد بر موضوعات مورد نياز کتابداران پزشکي

2. برگزاري کلاس­ها و کارگاه­هاي يک و چند روزه آموزشي مورد نياز دانشجويان

3.دعوت از اساتيد و کارشناسان کتابداري و اطلاع­رساني جهت برگزاري کارگاه

4.همکاري با ساير کميته­هاي انجمن بر حسب مورد

5. برگزاري يا هماهنگي جهت برگزاري کارگاه­هاي علمي در شهرستان‌ها و شاخه­هاي منطقه­اي

6. همکاری با سایر کمیته­ها و انجمن­ها و دعوت از اساتید رشته­های دیگر.

 

20-1-2. زیرگروه انتشارات

وظایف این زیرگروه عبارت‌اند از:

 

1.       انتشار خبرنامه انجمن

2.       انتشار تک مقاله علمی

3.       انتشار مجله علمی

4.       انتشار تک نگاشت‌ها

5.       انتشار فعاليت­ها و مقالات برتر دانشجويان

6.       چاپ و انتشار دستور­العمل­ها، خط مشی­ها و دستنامه­های تهيه شده توسط ساير کميته­های انجمن

7.       تهيه و تدوين دستور­العمل­های انتشاراتی انجمن

8.       ويرايش انتشارات انجمن

9.       همکاری با کميته آموزش در تربيت ويراستار

10.    تعيين تعرفه برای انتشارات انجمن و پذيرش آگهی‌ها و تبليغات

11.    برآورد پيشنهاد بودجه لازم جهت فعالیت‌های انتشاراتی انجمن 

12.    تهیه پروپوزال و پمفلت

13.    معرفي کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رساني                                                                 

14.    چاپ گزارش سمينار ، سخنراني و همايش­هاي  حوزه کتابداري و اطلاع رساني   

 

 

20_2 . كميته پژوهش و تحقيقات

این کمیته به عنوان اصلی­ترین کمیته برای نیل به اهداف انجمن شناخنه می­شود زیرا بسیاری از فعالیت انجمن­های علمی در راستای پژوهش و تحقیقات می­باشد.گروه ترجمه به عنوان زیرمجموعه­ی کمیته تحقیقات و پژوهش در نظر گرفته شده است و مسول این کمیته می­تواند شخصی را برای مدیریت این گروه مشخص کند.

 

وظایف کمیته پژوهش و تحقيقات عبارت‌اند از:

 

1.       برگزاری جلسات منظم کمیته پژوهش

2.        آموزش­های لازم جهت ارتقای سطح آگاهی جامعه(دانشجویان کتابداری پزشکی) در مورد ضرورت انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه کتابداری پزشکی در کشور.

3.        شرکت فعال در گردهمآیی ها، سمینارها، و کنفرانس­ها و تهیه مقالات متناسب با موضوعات مطرح شده.

4.        گردآوری مقالات و آثار پژوهشی مرتبط با حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی کشور، چه آنهایی که در داخل و چه آنهایی که در خارج از کشور در مورد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی منتشر می‌گردند.

5.        شناسایی کتابداران علاقمند به فعالیت­های پژوهشی و جذب و هدایت آنان جهت همکاری با انجمن.

6.       یافتن راهکارهای مناسب جهت عملیاتی کردن یافته­های پژوهشی انجام شده در حوزه کتابداری و اطلاع­رسانی کشور.

7.        همکاری نزدیک کمیته پژوهش با کمیته های انتشارات، آموزش (جهت برگزاری کارگاه‌ها)

8.        مديريت هسته­هاي علمي جهت انجام فعاليت­هاي پژوهشي 

 

گروه  ترجمه :

وظايف اين گروه به شرح ذيل می‌باشد :                                                                          

1.       تشكيل شوراي جهت ترجمه منابع مرتبط و ويراستاري ترجمه­هاي دانشجويي             

2.       تشكيل گروهي از متخصصين براي ارزيابي منابع مرتبط با رشته

3.       تشكیل گروه­هاي دانشجويي براي ترجمه

4.       هماهنگي با انتشارات مربوطه جهت چاپ وتكثير منابع ترجمه شده

5.       ترجمه آثار منتخب و ارائه و ارجاع آن به کمیته انتشارات و یا کمیته وبلاگ

                                               

20_3 .  کميته روابط عمومي و اطلاع رساني:

وظايف اين کميته عبارت‌اند از :                                                                                              

     1. ارتباط مستمر با ساير کميته­ها و همچنين با دبير انجمن

     2. بررسي انتقادات و پيشنهادات اعضا در مورد روند فعاليت­هاي انجمن

     3. حفظ ، نگهداري ، طبقه­بندي و بايگاني تمامي اسناد و بازتاب­هاي عملکرد­هاي انجمن

     4. تبليغ فعاليت­هاي انجمن در رسانه­هاي جمعي حوزه کتابداري و اطلاع­رساني         

     5. اطلاع رساني كليه جلسات هيات مديره به اعضاي آن    

     6. ارائه گزارش فعاليت­هاي انجمن به هيئت مديره، مجمع عمومي و ديگر افراد

   

20_ 4.  کمیته‌ی وبلاگ و  وب سايت

1.       ايجاد و مديريت وبلاگ قوي و در صورت امكان ايجاد يك وبسايت براي انجمن

2.       به روز رساني سريع و مداوم وبلاگ و وبسایت

3.       همكاري با ساير كميته­ها براي قرار دادن خبرها و گزارش­هاي آنها بر روي وبلاگ

 

20_ 5. کميته همایش‌ها، اردوها ، بازدیدها و گردهمایی‌ها

وظايف اين کميته عبارت‌اند از :                                                                                             

1. برگزاري مراسم‌ها، سمينارها و همايش­ها  و نشست‌ها

2. برگزاري مجامع عمومي انجمن

3 . ارائه گزارش  مکتوب هر همايش به کميته روابط عمومي و اطلاع­رساني

4 . آشنايي با مراکز اطلاع رساني و ترتيب بازديد دانشجويان علاقه­مند از آنها                              

5. برگزاري نشست­هاي علمی_ تفريحي – فرهنگي براي دانشجويان كتابداري و اطلاع­رساني

6 . نمايش  فيلم­هاي علمی آموزشي (با تاييد شورای مرکزی انجمن)   

 

تبصره 1: اعضای هر کمیته توسط رئیس هر کمیته به شورای مرکزی انجمن معرفی و پس از تصویب شورای مرکزی انجمن به عنوان عضو کمیته معرفی خواهند شد.

تبصره2: اهداف و وظایف کمیته‌ها توسط اعضاء و مسئول هر کمیته به شورای مرکزی انجمن پیشنهاد شده و پس از تصویب در همان دوره قابل اجراست .

 تبصره 3: شورای مرکزی می­تواند بر حسب ضرورت کمیته­ای جدید ایجاد یا کمیته­ای را حذف کند و به اطلاع اعضاء برساند.

فصل پنجم : بودجه  و مسائل متفرقه

ماده 21 . بودجه ارزی و ريالی انجمن از راه های زیر تامین می‌شود:

1. حق عضويت

2. در آمد ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي(حق المشاوره علمی و فنی از اشخاص حقيقی و حقوقی)

3. فروش انتشارات

4. درآمدهای حاصله از برگزاری کنفرانس‌ها و برنامه های آموزشی

5. دريافت بودجه لازمه از دانشگاه و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و انجمن علمي كتابداري و اطلاع رساني ايران

6. جذب منابع مالي از نهادهاي مربوطه

ماده22. درآمد و هزينه­های انجمن در دفاتر ثبت و شرح بيان آن در مجمع عمومی هر سال به مجمع عمومی ارائه خواهد شد.

تبصره.  انجمن بنا به درخواست هر يک از افراد، سازمان‌ها و يا دواير دولتی که کمک­هاي مالی به آن نموده‌اند صورت هزينه­هايي را که از محل کمک هر يک از آنها به عمل آمده است در اختيار آنان قرار خواهد داد.

ماده22. کليه وجود مازاد بر هزينه­های انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن در يکی از بانک­هاي رسمی استان نگهداری خواهد شد.


ماده24. آيين نامه اجرايي اين اساسنامه بعد از تصويب هيئت مديره و طی مراحل قانونی آن قابل اجرا خواهد بود.


ماده25. انحلال انجمن: در صورت تصویب تمامی اعضای هیات موسس و یا نیز دوسوم از اعضای انجمن، انحلال انجمن اعلام و فعالیت انجمن مطابق با تصمیم شورای مرکزی انجمن و هیات موسس انجمن صورت می­گیرد.

 


   
تعداد بازدید:   ۱۶۳۹

 


چاپ | فايل متن | ارسال به ايميل
< >